Huishoudelijk Reglement

HOOFDSTUK 1: LEDEN-LIDMAATSCHAP

  1. Elk natuurlijke persoon en elke rechtspersoon kan zich kandidaat stellen als lid. De inhoudelijke voorwaarden om als lid tot de vereniging toe te treden zijn de volgende:
    • Men moet wettelijk ingeschreven staan als Belgische staatsburger;
    • Men beheert de Nederlandse taal zowel in spreken, schrijven als lezen;
    • Een kandidaat-lid dient een inschrijvingsformulier in per mail of aangetekend schrijven;
    • Een kandidaat-lid betaald het lidgeld dat is vastgesteld door de Raad van Bestuur;
    • Een kandidaat-lid moet bewijs vnuit het strafregister model 596.2 (voor de werking met minderjarige) BLANCO kunnen voorleggen;
    • Een kandidaat-lid moet een afsprakennota ondertekenen waarrin de rechten en plichten van de vrijwilliger vermeld staan;
    • Een kandidaat-lid moet de minimum leeftijd van 16 jaar hebben en mag de maximum leeftijd van 70 jaar niet voorbij zijn.

    (Titel II - Artikel 7 van de Statuten)

  2. Op basis van zijn/haar woonplaats behoort een lid administratief toe tot de regio waar hij/zij woont. Cursisten behoren ook tot de regio waar hij/zij woont. Op vraag van het lid zelf kan hij/zij behoren tot een andere regio mits schriftelijke aanvraag aan de regionale verantwoordelijke, voorzitter of ondervoorzitter.

  3. De leden zijn ertoe gehouden zich te schikken naar de Statuten en het "Huishoudelijk Reglement”. Zij mogen in geen geval optreden of publiceren in naam van “First Aid Vlaanderen vzw” of een regio, zonder daartoe uitdrukkelijk en schriftelijk (brief of mail) toestemming verkregen te hebben. Het niet naleven van deze verplichtingen kan een aanmaning met zich meebrengen.

  4. De leden dienen zich als goede leden te gedragen en in de mate van het mogelijke bij te dragen tot de verdere uitbouw van de vereniging en het bereiken van haar doelstellingen. Het is leden niet geoorloofd op welke manier ook schade toe te brengen aan de goede naam van zowel de vereniging, de regio’s of haar leden.
    (Hoofdstuk 2: Goede Leden - HHR)

  5. Misbruik van lidmaatschap of bestuursfunctie van First Aid Vlaanderen vzw in functie van persoonlijke, politieke doeleinden of andere ambities zijn verboden.

  6. Materialen van leden of ex-leden die zich gedurende 1 jaar of langer bevinden in de lokalen of wagens van, of voornamelijk in gebruik door First Aid Vlaanderen vzw, worden beschouwd geschonken te zijn aan de vereniging, tenzij het tegendeel duidelijk blijkt uit een bestuursverslag of schriftelijke verklaring, ondertekend door de voorzitter (of vervanger in hiërische volgorde). De eigenaar evenals familieleden van de eigenaar zijn uitgesloten van deze ondertekening als bestuurslid; ondertekenaars mogen evenmin een dergelijk onderling verband hebben.

  7. Een lid dat vrijwillig ontslag neemt of uitgesloten wordt (Titel II - Artikel 10 van de Statuten), kan zijn/haar bijdrage of de door hem gedane schenkingen niet terugvorderen. Dit lid is er overigens toe gehouden, binnen de acht dagen, alle bescheiden, voorwerpen, m.a.w. alles wat aan “First Aid Vlaanderen vzw” toebehoort, onbeschadigd terug te bezorgen aan de desbetreffende regio, aan de voorzitter of de ondervoorzitter van de vereniging.

  8. Elk kandidaat-lid heeft een maximumperiode van 30 dagen om de gevraagde documenten en administratie in orde te maken. Indien deze niet in orde geraken, zal het desbetreffende kandidaat-lid op non-actief gezet worden.

  9. Bij een uitsluiting of schorsing heeft het desbetreffende lid, de familie of eender wie een dergelijk verband heeft met dit lid, geen recht meer op het gebruik van zijn/haar Rescue Coins.


HOOFDSTUK 2: GOEDE LEDEN

  1. De leden gaan bij aansluiting akkoord dat ze geheimhoudingsplicht hebben. Dit wil zeggen dat leden geen verdere informatie mogen doorgeven aan derden, die ze verkrijgen bij First Aid Vlaanderen vzw die vermeld staan in WhatsApp, Spond of eender waar deze van toepassing is. Dit is van toepassing op gegevens van collega’s (GDPR), gegevens van patiënten (artikel 458 Belgisch strafwetboek), gegevens over de inzetbare aantallen, gegevens over inzetbare materialen of eender welke informatie die gelinkt staat aan onze diensten, klanten en patiënten.

  2. Foto’s of video’s die gemaakt zijn tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk bij First Aid Vlaanderen vzw, mogen steeds in een besloten WhatsApp groep (opgericht door het bestuur) gedeeld worden. Deze foto’s mogen niet schaden met Artikel 458 van het Belgisch Strafwetboek en de GDPR. Het is verboden deze foto’s te delen op sociale media of aan derden zonder toestemming van het bestuur.

  3. Elke vorm van fysiek of mentaal geweld is verboden.

  4. Elke vorm van pestgedrag is verboden.

  5. Elke vorm van seksuele intimidatie is verboden.

  6. Elke vorm van racisme of haatdragende berichten/uitingen is verboden.

  7. Het is de leden verboden om tijdens de uitvoering van hun vrijwilligerswerk politieke of andere ambities te vervullen.

  8. Elk lid is bij start van een dienst nuchter (0,0% Promille). Bij twijfel mag de dienstleiding een ademtest laten afleggen, echter mag het lid deze steeds weigeren. Positief blazen of weigeren resulteert vanzelf in een schorsing. Is er twijfel dat de dienstleiding onder invloed zijn positie vervult, is het aan de aanwezige leden om contact op te nemen met de hoofdzetel en zal dezelfde regel van toepassing zijn voor de dienstleiding in het bijzijn van de voorzitter of ondervoorzitter. Voor of tijdens de dienst wordt er ook geen alcohol benut. Er mag nooit alcohol benut worden in werkkledij gelinkt aan First Aid Vlaanderen vzw.

  9. First Aid Vlaanderen vzw hanteert een zero-policy naarmate stimulerende medicatie of drugs. Bij twijfel mag de dienstleiding het lid doorverwijzen naar een arts die binnen 24 uur een test kan afnemen waarvan het resultaat binnen 7 dagen moet worden opgestuurd naar vrijwilligerswerking@favl.be. Bij een negatief resultaat staat de vereniging garant voor alle kosten die de vrijwilliger heeft moeten ondergaan (op bewijs van een kasticket, bankafschrift of factuur). Bij een positief resultaat staat de vrijwilliger zelf garant voor alle kosten. Zowel bij een positief resultaat of weigering zal dit vanzelf resulteren in een schorsing.

  10. Elk lid is in orde met zijn kledij. (Hoofdstuk 3 - HHR)

  11. De leden gedragen zich tijdens de uitvoering van hun vrijwilligerswerk ten allen tijde professioneel.

  12. De leden is het verboden om tijdens de uitvoering van hun vrijwilligerswerk te kussen of seksuele betrekkingen te hebben.
    • Dit geldt voor alle ruimtes van het bedrijf, inclusief kantoren, vergaderruimtes, kantines, voertuigen, hulpposten en buitenruimtes van First Aid Vlaanderen vzw of desbetreffende klanten.

  13. Indien vastgesteld wordt dat een lid, materiaal (dat eigendom is van First Aid Vlaanderen vzw, desbetreffende klanten en/of derden), wegsteekt met voorbedachte rade tot stelen, wordt hier ook gehandeld als diefstal en wordt dat lid geschorst. Vervolgens kan er ook een gerechtelijke klacht tegen dat lid volgen.

  14. Het is de leden verboden om patiëntgegevens te gebruiken voor privégebruik bekomen van patiëntenfiches en/of anamnese.

  15. Elke handeling die de goede naam of het aanzien van de vereniging kan aantasten, resulteert naarmate de ernst, in een aanmaning, uitsluiting of schorsing.

  16. Elk lid is verplicht minstens deel te nemen aan 5 activiteiten per jaar om actief lid te blijven, tenzij dit lid door ziekte of een arbeidsongeschiktheid is uitgevallen.


HOOFDSTUK 3: KLEDIJ

  1. First Aid Vlaanderen vzw voorziet voor elk nieuw lid:
    • 1 x T-Shirt;
    • 1 x Zwarte broek met reflectoren aan de onderkant;
    • Een paar hoge S3 veiligheidsschoenen.

  2. Voor elk lid tijdens een dienst is er voorzien:
    • 1 x Softshell in bruikleen.

  3. De leden zijn tijdens een dienst enkel verzekerd mits de kledij voordracht in orde is die wij bij First Aid Vlaanderen vzw stellen:
    • Jas of Fluohesje;
    • T-Shirt;
    • Emerald blauwe ambulanciersbroek of een zwarte broek met reflectoren aan de onderkant;
    • Een S3 veiligheidsschoen.

  4. Indien een lid niet in orde is met zijn/haar kledij moet de dienstverantwoordelijke dat desbetreffende lid terug huiswaarts sturen om de veiligheid van dit lid te waarborgen en het imago van First Aid Vlaanderen vzw niet te belemmeren.

  5. Het is de leden hun eigen verantwoordelijkheid om hun kledij zelf tijdig te wassen. Bij het dragen van vuile kledij is het aan de dienstleiding om dit lid terug huiswaarts te sturen om het imago van First Aid Vlaanderen vzw niet te belemmeren.

  6. Bij kapotte kledij ligt de verantwoordelijkheid bij het lid zelf om dit te melden, waarop de vereniging nieuwe kledij moet voorzien op de eerstvolgende dienst. Indien het lid dit zelf niet heeft gezien dat deze beschadigd is, is het aan de dienstverantwoordelijke om dat desbetreffende lid terug huiswaarts te sturen voor dat lid zijn eigen veiligheid en het imago van First Aid Vlaanderen vzw niet te belemmeren.

  7. Indien schade is toegebracht aan de kledij door de nalatigheid van de vrijwilliger, dient de vrijwilliger deze zelf te bekostigen.
  8. Bij stopzetting van een lid, schorsing of uitsluiting is dat lid zelf verplicht zijn/haar kledij terug te sturen naar de desbetreffende regio of hoofdzetel binnen de acht dagen. Indien hier niet aan voldaan wordt, mag de vereniging minimum 150,00 € in rekening brengen voor dat desbetreffende lid.

  9. Een lid mag pvc-badges dragen op de voorziene plekken van zijn jas als deze niet stroken met de wetgeving rond beschermde beroepstitels. Deze mogen geen star of life bevatten als zij geen erkenning hebben voor een star of life, of een item dat met deze HHR strookt.

  10. Het logo van First Aid Vlaanderen vzw, waar dan ook aanwezig, mag niet afgedekt worden en moet steeds zichtbaar zijn.

  11. De leden hebben altijd een presentabel voorkomen tijdens het uitvoeren van hun taak als vrijwilliger.

  12. Het is verboden de kledij, verkregen bij First Aid Vlaanderen vzw, te dragen als deze niet is voor de uitvoering van het vrijwilligerswerk binnen First Aid Vlaanderen vzw.

  13. Het is de leden verboden kledij te dragen met logo’s en benamingen van andere bedrijven, ook al zou deze kledij er hetzelfde uitzien als wij in ons assortiment hebben zitten.


HOOFDSTUK 4: DIENSTEN

  1. Het is verboden om in het zicht van bezoekers/patiënten te roken of vapen. Het is tevens ook verboden om in de hulppost of voertuigen van First Aid Vlaanderen vzw te roken of vapen. De dienstleiding duidt voor een dienst een zone aan voor rokers/vapers. Buiten die zone roken of vapen kan resulteren in een aanmaning.

  2. Het is verboden om voor of tijdens de dienst alcohol te gebruiken.

  3. Het is aan de leden om de zuiverheid van een hulppost proper te houden. Het is echter aan de postverantwoordelijke of dienstleiding om dat mee te delegeren.

  4. Elke hulppost moet gemarkeerd zijn door een vlag van First Aid Vlaanderen vzw zodat bezoekers/patiënten weten waar de hulppost is.

  5. Het is de verantwoordelijkheid van de dienstleiding om een postverantwoordelijke aan te duiden die de hulppost op orde zet, en achteraf terug opruimt. De dienstleiding (in samenspraak met de postverantwoordelijke) heeft als laatste de verantwoordelijkheid om te kijken dat alles terug mee is.

  6. Boetes die privé opgelopen worden door nalatigheid van een lid, naar, tijdens en na een dienst, moeten ook zelf bekostigd worden door dat lid.

  7. Boetes die opgelopen worden met voertuigen van First Aid Vlaanderen vzw, moeten bekostigd worden door de chauffeur van dat voertuig.

  8. Schade die opgelopen is aan materialen van First Aid Vlaanderen vzw, door nalatigheid of geen kennis te hebben van, moet bekostigd worden door de gebruiker van die materialen.

  9. Schade die opgelopen is aan de omgeving met opzet door een lid van First Aid Vlaanderen vzw naar haar klanten toe, moet bekostigd worden door dat lid zelf.

  10. Het is verboden om met medische materialen te spelen. Het is echter wel toegestaan om uitleg te krijgen over materialen door een ander lid dat in kennis gesteld is over de juiste werking van die specifieke materialen. Het is ook toegestaan om medische materialen te gebruiken ten dienste van trainingsdoeleinden tijdens een dienst mits goedkeuring van de postverantwoordelijke of dienstleiding.

  11. Het is aan de aanwezige leden om in teamverband een hulppost zo snel mogelijk op te zetten en ook terug af te breken. Het is echter aan de postverantwoordelijke of dienstleiding om dat mee te delegeren.

  12. Het is aan de dienstleiding om met veel aandacht de nodige en correcte punten af te gaan van zijn/haar werkschema, en de groep te motiveren als aan te zetten tot werken.

  13. Het is aan de leden om altijd duidelijk te communiceren naar de hulppost over de locatie waar je naartoe wil gaan of waar het lid zich bevindt.

  14. Het is de verantwoordelijkheid van de dienstleiding om na te gaan dat alles mee is van materiaal vanuit het magazijn om een volledige operationele hulppost beschikbaar te hebben.

  15. Het is de verantwoordelijkheid van de dienstleiding om te zorgen dat de veiligheid van alle leden gewaarborgd is, naar, tijdens en na een dienst.


HOOFDSTUK 5: REGIO'S

  1. Onder regio wordt verstaan: een overkoepeling van gemeenten onder een provincie. First Aid Vlaanderen vzw kent 4 regio's:
    • Regio Limburg
    • Regio Antwerpen
    • Regio Oost-Vlaanderen
    • Regio West-Vlaanderen

  2. Aan het hoofd van elke regio staat een regionale verantwoordelijke die aangeduid is door de leden van de regio in samenspraak met de Raad van Bestuur met volgende taken:
    • Vrijwilligersadministratie van zijn/haar regio;
    • Het beheer van beschikbare materialen voor zijn/haar regio;
    • De kledij voorziening voor alle leden voor zijn/haar regio;
    • Het delegeren van communicatie tussen zijn/haar leden in die regio naar het bestuur of naar andere regionale verantwoordelijken;
    • Het delegeren van diensten die binnenkomen voor zijn/haar regio.

  3. In elke regio is een vertrouwenspersoon aangeduid, waar leden mee kunnen praten bij traumatische gebeurtenissen of bij problemen zowel binnen als buiten de vereniging.

  4. De penningmeester in de Raad van Bestuur beheert al de gelden die ontvangen of uitgegeven worden. De regionale verantwoordelijke kan de nodige materialen aanvragen bij de Raad van Bestuur waar deze op kunnen instemmen of weigeren.

  5. De regionale verantwoordelijke is een aangeduid persoon door de leden van de regio in samenspraak met de Raad van Bestuur, waar op gestemd mag worden door de betreffende regio, die een ambtstermijn heeft van 5 jaar. Een regionale verantwoordelijke mag maximum 2 ambtstermijnen van 5 jaar volbrengen en mag geen lid zijn van een andere vereniging die dezelfde doelen als First Aid Vlaanderen vzw heeft.

  6. Vrijwilligers van een bepaalde regio kunnen enkel actief ingezet worden in een andere regio als de regionale verantwoordelijke van de betreffende regio daarmee instemt.

  7. Als de regionale verantwoordelijke zijn functie wil neerleggen, is deze verplicht tijdig (minstens 2 maanden op voorhand), per post of per mail, de Raad van Bestuur te verwittigen zodat hier tijdig vervanging voor gezocht kan worden.


HOOFDSTUK 6: WERKGROEPEN

  1. Een werkgroep is een orgaan met een permanent karakter, opgericht door de Raad van Bestuur, dat werkt rond een specifiek vakgebied.

  2. Een samenstelling van een werkgroep gebeurt uit:
    • Experten in het vakgebied van de werkgroep, aangesteld door de Raad van Bestuur;
    • De commissie wordt aangevuld met minstens 2 toegewezen bestuurders;
    • De toegewezen bestuurders bewaken de bevoegdheden, het budget en de voortgang van de doelstellingen.

  3. De verantwoordelijke van de werkgroep wordt met een eenvoudige meerderheid verkozen uit de groep.

  4. De verantwoordelijke van een werkgroep heeft een ambtstermijn van 5 jaar en kan maar éénmalig verkozen worden.

  5. Het is verplicht om van elke vergadering een verslag op te stellen en deze door te communiceren naar de Raad van Bestuur. Dit is de taak van de voorzitter om te zorgen dat dit gebeurt.


HOOFDSTUK 7: BESTUUR

  1. De bestuursleden zijn als volgt:
    • Voorzitter
    • Ondervoorzitter
    • Secretaris
    • Penningmeester
    • Dienstverantwoordelijke
    • Opleidingsverantwoordelijke
    • PR & Social Media verantwoordelijke
    • Preventie-Adviseur
    • ICT Verantwoordelijke

  2. Het bestuur moet bestaan uit minimum 2 bestuurders. Zolang het bestuur tweehoofdig is, verliest elke bepaling die aan een lid van het bestuur een doorslaggevende stem toekent, van rechtswege haar werking.

  3. Bij een stemming met een even aantal stemmen (50/50) is het aan de voorzitter om de doorslaggevende stem toe te kennen.

  4. De bestuurders en dagelijks bestuur (en alle andere personen ten aanzien van de vzw werkelijke bestuursbevoegdheid hebben gehad) zijn tegenover de vzw aansprakelijk voor fouten begaan in de uitvoering van hun opdracht. Dit geldt ook tegenover derden voor zover de begane fout een buitencontractuele fout is. Deze personen zijn evenwel slechts aansprakelijk voor beslissingen, daden of gedragingen die zich kennelijk buiten de marge bevinden waarbinnen normaal voorzichtige en zorgvuldige bestuurder, geplaatst in dezelfde omstandigheden, redelijkerwijs van mening kunnen verschillen. (Titel VI - Artikel 28 van de Statuten)

  5. De personen belast met het dagelijks bestuur kunnen niet zonder toestemming van het bestuur beslissingen nemen en/of rechtshandelingen stellen die verband houden met de vertegenwoordiging van de vzw in het kader van het dagelijks bestuur bij transacties die 500,00 EURO te boven gaan. Deze kunnen niet worden tegengeworpen aan derden, zelfs niet nadat ze openbaar zijn gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken vertegenwoordigers in het gedrang. (TITEL VI - Artikel 27 van de Statuten)

  6. Het bestuur is belast met het toezicht op het dagelijks bestuur. (Titel VI - Artikel 27 van de Statuten)

  7. Samenstelling van het bestuur:
    • Om als bestuurder te worden benoemd moet men aan de volgende inhoudelijke voorwaarden voldoen:
      • Aan alle voorwaarden beschreven in artikel 7 (Titel II - Artikel 7 van de Statuten);
      • Men moet minstens 2 jaar actief lid zijn en minstens aan 30 evenementen op die 2 jaar hebben deelgenomen binnen de vereniging;
      • Indien men ooit een schorsing heeft gehad, kan men zich geen kandidaat stellen voor een functie binnen het bestuur;
      • De kandidaat-bestuurder mag geen lid zijn van een andere vereniging die dezelfde doelen als First Aid Vlaanderen vzw heeft.


Versie 1.1


Opgemaakt door de Raad van Bestuur op 02/12/2023 - Aangepast door de Raad van Bestuur op 09/07/2024 - Ingaand op 09/07/2024

Contact

Ieperstraat 150,
         2300 Turnhout

info@favl.be

0495 56 90 00

Volg ons